مقالات

تاريخچه و ناگفته های از 206 ايران

ناگفته های 206 ایران، بعلت بکارگیری پیچیدگی های تکنولوژیکی بسیار در پژو 206، پس از قریب به 10 سال تولید و عرضه این خودرو در کشورمان، همچنان نحوه
عملکرد برخی از اجزاء، امکانات و قابلیت های موجود و قابل نصب بر روی آن برای مصرف کنندگان ناشناخته مانده است.

 

در این مقاله قصد داریم پس از ارائه خلاصه ای از پیشینه این خودرو، تعدادی از این موارد را معرفی نمائیم.

سال 1990 پژو با این استدلال که ادامه تولید در رده مدل 205 (هاچ بک رده B) دیگر سودآور نخواهد بود تصمیم می گیرد، طراحی و تولید در این
کلاس را متوقف نموده و در عوض طراحی هاچ بک هایی در رده های A و C را در دستور کار خود قرار دهد.

بر مبنای این نظریه مدل 106 در سال 1991 و مدل 306 در سال 1993 متولد شدند.

پس از گذشت چند سال از اتخاذ این تصمیم، محصولات چند شرکت رقیب در این رده مانند فورد فیستا و فولکس واگن پولو به فروش خوبی دست
یافتند و این موضوع نشان داد که این رده از خودروها بازار خوبی پیدا کرده است.

این تحولات پژو را بر آن داشت تا سریعاً در تصمیم خود تجدید نظر نموده و طراحی و تولید سری (X20) را از سر بگیرد.

ارادۀ پژو جهت جبران این وقفه و باز پس گیری سهم خود از این بازار مسبب تولید محصول 206 در سال 1998 گردید.

همکاری پژو با بزرگان طراحی سیستم های الکترونیکی و کنترلی خودرو مانند Siemens و Bosch منجر به تولید خودرویی با سیستم های رفاهی و امنیتی درخور توجه شد.

پژو تا پایان آوریل 2010، 6/8 میلیون دستگاه از این مدل را در سراسر جهان بفروش رساند و علیرغم عرضه مدل 207 در سال 2006، تولید مدل
فیس لیفت آن نیز حتی در سایت فرانسه در حال تولید است.

بدون شک مهمترین عامل تمایز این خودرو، بکارگیری تجهیزات فنی و رفاهی گسترده نسبت به رقبای خود در آن زمان به مدد بکارگیری روش
مالتی پلکس (Multiplex) جهت انتقال اطلاعات در سیستم برق خودرو بود.

افزایش تمایل خودروسازان و مشتریان بعد از دهه 70 میلادی در بکارگیری ادوات و تجهیزات برقی و الکترونیکی بیشتر در خودروها از یک سو و
ورود سیستم های دیجیتال از سوی دیگر موجب افزایش حجم دسته سیم ها و پیچیدگی مدارات برق خودرو گردید که این موارد افزایش وزن
خودرو و هزینه تولید، همچنین افزایش هزینه و زمان عیب یابی و تعمیرات را به دنبال داشت.

 

ادامه این روند باعث شد جهت حل این مشکل، Bosch یک شبکه مالتی پلکس جهت ارتباط بین ECUها در اواسط دهه 80 میلادی طراحی کند و
این شبکه برای اولین بار در اوایل دهه 90 میلادی در خودروهای مرسدس بنز بکار گرفته شود.

شبکه مالتی پلکس این امکان را فراهم نمود تا با بکارگیری یک واحد کنترل کننده الکترونیکی (ECU) مجزا برای هر سیستم در خودرو، بتوان با
استفاده از حداکثر دو سیم همۀ این واحدهای کنترل کننده را با هم مرتبط ساخت تا با قرارگرفتن در قالب یک شبکه، امکان همکاری و استفاده از
اطلاعات سیستم های تحت کنترل یکدیگر را فراهم سازند.

بنابراین در صورت قرارگیری این واحدهای کنترل کننده در قالب شبکه (ستاره ای، حلقه ای، درختی یا ترکیبی از آنها) امکان ارتباط همۀ این واحدها
با یکدیگر فراهم گردید.

تشخیص مشخصات پیام ها از نظر واحد ارسال کننده و واحد مخاطب، همچنین محتوا و اولویت پیام ها بر اساس کدهایی بهمراه پیام ارسال می
گردند و حتی امکان تائید دریافت پیام توسط واحد مخاطب و ارسال آن به واحد فرستنده نیز وجود دارد.

بنابراین حجم دسته سیم ها به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته و از پیچیدگی سیستم در مقابل افزایش انعطاف پذیری و قابلیت های
تکنولوژیکی، کاسته خواهد شد. (تیپ های 1 و 4 فاقد شبکه مالتی پلکس بوده اند.)

در خودروی 206 دو شبکه مالتی پلکس با نام های CAN (طراحی Bosch) و VAN (طراحی گروه پژو- سیتروئن) ارتباط بین ECUهای متعدد برای موتور، گیربکس اتوماتیک، ECU مرکزی شبکه (BSI)، ABS، ایربگ، تهویه مطبوع، صفحه کیلومتر، سیستم چراغ ها و برف پاک کن ها، صفحه نمایشگر بالای داشبورد، رادیو و چند ECU دیگر، بمنظور ایجاد یک شبکه یکپارچه برق خودرو با امکان برنامه ریزی مستقل برای هر سیستم را فراهم نمود.

تحلیل، ساماندهی و انتقال بسیاری از اطلاعات مربوط به ECUها توسط مدیر شبکه یعنی BSI (در کنار جعبه فیوز داخل اتاق) صورت می پذیرد.

بنابراین تغییر اکثر تنظیمات دلخواه مشتری نیز در حافظه این ECU و ECUهای مرتبط با اتصال به دستگاه عیب یاب انجام می گیرد.

 

برنامه های طراحی شده برای عملکرد سیستم ها

نمایشگر دیجیتالی مسافت طی شده، قابلیت نمایش سطح روغن موتور و مسافت باقیمانده تا سرویس بعدی را هر بار پس از باز کردن سوئیچ نمایش می دهد.

مسافت پیش فرض برای هر بار سرویس دوره ای، 20000 کیلومتر در نظر گرفته شدهکه تغییر آن به 15000 و 10000 و نحوه صفر کردن آن در دفترچه همراه خودرو بطور کامل توضیح داده شده است. اما نکته قابل توجه در این مورد، هوشمند بودن سیستم در تعیین زمان سرویس، بر اساس نوع استفاده شما از خودرو است. این سیستم با در نظر گرفتن دو پارامتر، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور,سرعت متوسط خودرو، در مسافتی معین، نحوه استفاده شما از خودرو را تعیین می کند.

بعنوان مثال برای مسافت پیش فرض 20000 کیلومتر، تعداد معینی روشن و خاموش شدن موتور و یک سرعت متوسط مشخص تعریف شده است حال اگر تعداد استارت ها در این مدت از مقدار تعیین شده بیشتر بوده یا سرعت متوسط محاسبه شده توسط کامپیوترخودرو از مقدار پیش فرض کمتر باشد، نشاندهنده این مساله خواهد بود که شما از خودروی خود در مسافت های کوتاه و مسیرهای داخل شهری استفاده می کنید.

 

لذا کیلومتر 20000 برای انجام سرویس با ضریبی بزرگتر از یک، نسبت به مسافت سنج اصلی خودرو به عدد صفر (زمان انجام سرویس) میل
خواهد کرد و هشدار جهت انجام سرویس در کیلومتر پائین تری اتفاق خواهد افتاد.

بر این اساس با صراحت می توان گفت در صورت استفاده از روغن توصیه شده توسط شرکت سازنده، بهترین ملاک جهت تعیین زمان تعویض روغن موتور و فیلتر، سیستم مذکور خواهد بود.   تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو (غیر از تیپ 2) برای اولین بار در دنیا در سال 1999 توسط Bosch برای خودروهای جمع و جور طراحی گردید.

یکی از برنامه های تعریف شده برای آن، دکمه بخارگیر شیشه ها است که با فشردن این دکمه، فن تهویه با حداکثر دور، هوا را به دریچه های زیر شیشه جلو هدایت می کند کولر روشن شده و دریچه هوای بیرون نیز باز می شود.

در این حالت شاهد خواهید بود که پس از چند ثانیه بخار شیشه ها زدوده خواهد شد. با فشردن دوباره کلید، سیستم به تنظیمات اولیه خود باز خواهد گشت .

همچنین اگر در یک روز گرم خودرو را در مکانی پارک نمائید هنگام مراجعه در صورتیکه دمای محیط از 40 درجه سانتیگراد تجاوز کند پس از روشن کردن موتور، کولر بصورت خودکار روشن شده و فن با دور تند هوای تازه و خنک را از دریچه ها به داخل اتاق هدایت خواهد کرد.

  در صورتیکه پس از استفاده از برف پاک کن ها در روز بارانی قبل از خاموش کردن موتور، برف پاک کن ها را خاموش نکنید یا در حالت سوئیچ بسته، وضعیت دسته برف پاک کن را تغییر دهید ميتوانيد برف پاک کن را روشن کنید

پس از باز کردن مجدد سوئیچ و روشن کردن موتور، جهت جلوگیری از آسیب دیدن تیغه ها، برف پاک کن ها روشن نخواهد شد تا زمانیکه در حالت سوئیچ باز وضعیت دسته برف پاک کن را تغییر دهید. همچنین اگر برف پاک کن در حالت سرعت معمولی روشن باشد، در صورت کاهش سرعت خودرو به زیر10KM بطور خودکار مقداری مکث بین هر بار عملکرد برف پاک کن اضافه خواهد شد.

  پس از بستن سوئیچ و خارج کردن آن از مغزی سوئیچ، قبل از باز شدن حداقل یکی از دربهای جلو تا 45 ثانیه می توان از شیشه بالابرها و آینه
های برقی و تا 60 ثانیه از برف پاک کن ها استفاده نمود.

در این حالت در صورتیکه حالت لحظه ای کلید برف پاک کن تحریک شود، تیغه برف پاک کن ها نیمی از مسیر خود را طی خواهند نمود و با تحریک دوباره به جای خود باز خواهند گشت.

پس از خاموش کردن موتور و بستن سوئیچ امکان استفاده از سیستم صوتی خودرو حداکثر به مدت 30 دقیقه بر اساس میزان شارژ باطریوجود دارد
بعد از این مدت، سیستم برقی خودرو جهت محافظت از شارژ باطری وارد حالت اقتصادي ECOMOD
جهت ادامه استفاده از این ادوات باید موتور را یک بار روشن نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *